بخش
مجموعه
نام کاربری نویسنده
تاریخ مطلب
بازدید کنندگان در کل
بازدید کنندگان امروز
درآمد کاربر از این مقاله
بازدید کل
بازدید امروز
مذهبی
سایر بدون مجموعه
alirad
2016-06-03
15
1
300 ریال
16
1
الگوی خانواده
 

قرآن کريم : عاشِروهُنَّ بِالْمَعْروفِ فَاِنْ كَرِهْتُموهُنَّ فَعَسى اَنْ تَـكْرَهوا شَيْئا وَ يَجْعَلَ اللّه‏ُ فيهِ خَيْرا كَثيرا؛             سوره نساء، آيه ۱۹

با زنان به شايستگى رفتار كنيد، و اگر آنها به جهتى ناخوشايندتان بودند اظهار نكنيد چه بسا چيزها كه ناپسند شماست، حال آن‏كه خداوند در آن، خير فراوانى براى شما قرار داده است.

۱- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَلْقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْيَلقَهُ بِزَوجَةٍ ؛

هر كس دوست دارد خداوند را پاك و پاكيزه ديدار كند، بايد ازدواج نمايد.       وسائل الشيعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

۲- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : خَيْرُ النِّـكاحِ اَيْسَرُهُ؛

بهترين ازدواج آسان‏ترين آن است.       نهج الفصاحه ، ح ۱۵۰۷

۳- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : مَنْ زَوَّجَ كَريمَتَهُ مِنْ فاسِقٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهُ؛

هر كس دختر گراميش را به ازدواج مردى گنه ‏كار درآورد، در حقيقت نسل خود راضايع كرده است.       مكارم الاخلاق، ص ۲۰۴

۴- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : ايّاكُمْ وَ خَضْراءَ الدَّمَنِ، قيلَ: يا رَسولَ اللّه‏ِ و ما خَضْراءُ الدَّمَنِ؟ قالَ:اَلْمَرْاَةُ الحَسْناءُ فى مَنْبَتِ السّوءِ؛

از سبزه در زباله ‏دانى دورى كنيد! گفتند: اى رسول خدا سبزه در زباله ‏دانى چيست؟ فرمودند: زن زيبا در خانواده بد.          کافى، ج ۵، ص ۳۳۲، ح ۴

۵- امام على عليه‏ السلام : لا تُغالوا فى مُهورِ النِّساءِ فَيَكونَ عَداوَةً ؛

مهريّه ‏هاى زنان را سنگين نگيريد، كه باعث كدورت و دشمنى می‏شود.            مكارم الاخلاق، ص ۲۳۷

۶- امام سجاد عليه‏ السلام : حَقُّ رَعيَّتِكَ بِمِلْكِ النِّـكاحِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّه‏َ جَعَلَها سَكَنا وَ مُسْتَراحا وَ اُ نْسا وَ واقيَةً وَ كَذلِكَ كُلُّ واحِدٍ مِنْكُما يَجِبُ اَنْ يَحْمَدَ اللّه‏َ عَلى صاحِبِهِ وَ يَعْلَمَ اَنَّ ذلِكَ نِعْمَةٌ مِنْهُ عَلَيْهِ وَ وَجَبَ اَنْ يُحْسِنَ صُحْبَةَ نِعْمَةِ اللّه‏ِ وَ يُكْرِمَها وَ يَرْفَقَ بِها وَ اِنْ كانَ حَقُّكَ عَلَيْها اَغْلَظَ وَ طاعَتُكَ بِها اَلْزَمَ فيما اَحْبَبْتَ وَ كَرِهْتَ ما لَمْ تَـكُنْ مَعْصيَةً فَاِنَّ لَها حَقَّ الرَّحْمَةِ وَ الْمُؤانَسَةِ وَ مَوْضِعَ السُّكونِ اِلَيْها قَضاءَ اللَّذَّةِ الَّتى لابُدَّ مِنْ قَضائِها وَ ذلِكَ عَظيمٌ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ؛

حق زن آن است كه بدانى خداوند او را مايه آرامش و آسايش و همدم و پرستار توقرار داده است، هم چنين بر هر يك از شما واجب است كه خداوند را بخاطر وجود ديگرى ستايش كند و بداند كه او نعمتى است كه خداوند ارزانى داشته و واجب است كه با نعمتِ خداوندى رفتار نيك داشته باشد و او را گرامى بدارد و با او سازگارى كند و هرچند حق تو بر زنت بيشتر است و فرمان‏پذيرى از تو، در هر چه دوست مى‏دارى يا نمى‏پسندى، تا آن‏جا كه گناه نباشد، بر او لازم‏تر است، در هر حال او اين حق را دارد كه ازتو مهربانى ببيند و از همدمى تو برخوردار شود، و حق دارد كه در برآوردن كامى كه به ناچار بايد برآورده شود، آرامش و آسايشش تأمين شود و اين حقى بس بزرگ است وهيچ نيرو و توانى جز به خداوند نيست.          تحف العقول ، ص ۲۶۱

۷- امام صادق عليه‏ السلام : ثَلاثَةٌ لا يُرفَعُ لَهُم عَمَلٌ... وَ امرَاَةٌ زَوْجُها عَلَيْها ساخِطٌ ؛

سه نفرند كه هيچ عملى از آنها پذيرفته نمى ‏شود... و زنى، كه شوهرش نسبت به اوخشمگين باشد.        كافى ، ج ۵، ص ۵۰۷، ح ۳

۸- امام سجّاد عليه‏ السلام : وَ أمّا حَقُّ وَلَدِكَ فَتَعْلَمَ اَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضافٌ اِلَيْكَ فى عاجِلِ الدُّنْيا بِخَيْرِهِ وَ شَرِّهِ وَ اَ نَّكَ مَسئوُلٌ عَمّا وُلّيْتَهُ مِنْ حُسْنِ الاَْدَبِ وَالدَّلالَةِ عَلى رَبِّهِ وَ الْمَعونَةِ لَهُ عَلى طاعَتِهِ فيكَ وَ فى نَفْسِهِ فَمُثابٌ عَلى ذلِكَ وَ مُعاقَبٌ فَاَعْمَلْ فى اَمْرِهِ عَمَلَ المُتَزَيِّنِ بِحُسْنِ اَ ثَرِهِ عَلَيْهِ فى عاجِلِ الدُّنْيا، المُعذِرِ اِلى رَبِّهِ فيما بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ، بِحُسْنِ الْقيامِ عَلَيْهِ وَ الاَْخْذِ لَهُ مَنْهُ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ ؛

حقّ فرزند تو آن است كه بدانى او از توست و در اين جهان در نيك و بدِ خويش وابسته به توست و با توست نسبت به پرورش دادن خوب و راهنمايى كردن او به راه پروردگارش و يارى رساندن به او در اطاعت خداوند، هم درباره خودت و هم حق او مسؤول هستى و براساس اين مسئوليت پاداش مى‏ گيرى و كيفر مى ‏بينى، پس در كار فرزند همچون كسى عمل كن كه كارش را در اين دنيا به حسن اثر خويش آراسته مى‏ كند و تو به سبب حسن رابطه ميان خود و او سرپرستىِ خوبى كه از او كرده‏ اى و نتيجه الهى كه ازاو گرفته‏اى، نزد پروردگار خويش معذور باشى و هيچ نيرو و توانى جز به خداوند نيست.               تحف العقول، ص ۲۶۳

۹- امام سجاد عليه‏ السلام : فَحَقُّ اُمِّكَ فَاَنْ تَعْلَمَ اَ نَّها حَمَلَتْكَ حَيْثُ لا يَحْمِلُ اَحَدٌ اَحَدا وَ اَطْعَمَتْ كَمِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِها ما لا يُطْعِمْ اَحَدٌ اَحَدا وَ اَ نَّها وَقَتْكَ بِسَمْعِها وَ بَصَرِها وَ يَدِها وَ رِجْلِها وَشَعْرِها وَ بَشَرِها وَ جَميعِ جَوارِحِها مُسْتَبْشِرَةً بِذلِكَ فَرِحَةً مُوابِلَةً مُحْتَمِلَةً لِما فيهِ مَكرُوهُها وَ اَلَمُها وَ ثِقْلُها وَ غَمُّها حَتّى دَفَعَتْها عَنْكَ يَدُالْقُدْرَةِ وَ اَخْرَجَتْكَ اِلَى الاَْرْضِ فَرَضَيْتَ اَنْ تَشْبَعَ وَ تَجوعَ هىَ وَ تَكْسُوَكَ وَ تَعْرى وَ تَرْويَكَ وَ تَظْمَاَ وَ تُظِلَّكَ وَ تَضْحى وَ تُنَـعِّمَكَ بِبُؤْسِها وَ تُلَذِّذَكَ بِالنَّوْمِ بِاَرَقِها وَ كانَ بَطْنُها لَكَ وِعاءً وَحِجْرُها لَكَ حِواءً وَثَدْيُها لَكَ سِقاءً وَ نَفْسُها لَكَ وِقاءً تُباشِرُ حَرَّ الدُّنْيا وَ بَرْدَها وَ دونَكَ، فَتَشْكُرَها عَلى قَدْرِذلِكَ وَ لا تَقْدِرُ عَلَيْهِ اِلاّ بِعَوْنِ اللّه‏ِ وَ تَوْفيقِهِ؛

حق مادرت اين است كه بدانى او تو را چنان در رحم خويش نگه داشته و پرورش داده كه كس ديگرى را بدان گونه برنگيرد، و از ميوه دل خود تو را چنان تغذيه نموده كه هيچ كس ديگرى را آن‏گونه غذا ندهد و به راستى تو را با گوش و چشم و دست و پا وپوست و تمام اعضا و جوارحش با خوش‏رويى و دلشادى نگهدارى كرده و هر ناگوارى و درد و سختى و نگرانى دوران باردارى را تحمّل كرده، چنان كه دستِ تجاوز آفات وبلا را از تو دور ساخته و تو را بر زمين نهاده و خشنود بوده است كه تو سير باشى و اوخودش گرسنه مانَد، و تو لباس بر تن داشته باشى و او برهنه باشد و تو را سيراب سازد وخودش تشنه مانَد و تو را در سايه قرار دهد و خودش زير آفتاب بسربرد، و با بيچارگى خود تو را نعمت دهد، و با بى‏ خوابى خود به تو لذّت خواب را چشاند، و شكمش ظرف وجودِ تو بوده و دامنش پرورشگاه تو و پستانش چشمه نوش تو و جانش نگهدارت بوده است. سرد و گرم دنيا را براى تو و به خاطر تو چشيده است، پس براى قدرشناسى از اين همه ايثار و از خودگذشتگى او را سپاس گزار باش و جز با يارى و توفيق خداوند نخواهى توانست اين همه را قدردانى كنى. تحف العقول ، ص ۲۶۳

۱۰- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : اَلرَّجُلُ راعٍ عَلى اَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسؤُولٌ عَنْهُمْ وَالْمَرْاَةُ راعيَةٌ عَلى بَيْتِ بَعْلِها وَ وُلْدِهِ وَهِىَ مَسْؤُولَةٌ عَنْهُمْ؛

مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سئوال مى ‏شود و زن، سرپرست خانه شوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وى سئوال می‏شود.                صحيح بخارى، ج ۳، ص ۱۲۵

۱۱- امام باقر عليه‏ السلام : اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّه‏ِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ؛

گرامى‏ترين شما نزد خداوند، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد.          وسائل الشيعه ، ج ۱۵، ص ۵۸ ، ح ۶

۱۲- امام باقر عليه‏ السلام : لا شَفيعَ لِلْمَرْاَةِ اَ نْجَحُ عِنْدَ رَبِّها مِنْ رِضا زَوْجِها؛

هيچ شفاعت كننده ‏اى براى زن نزد پروردگارش نجاتبخش‏ تر از رضايت شوهرش نيست.             خصال، ص ۵۸۸

۱۳- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : اِسْتَوْصُوا بِالنِّساءِ خَيْرا؛

يكديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد.                   بحارالأنوار ، ج ۳۳، ص ۶۲۸ ، ح ۷۴۴

۱۴- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : اَ يُّمَا امْرَاَةٍ ماتَتْ وَ زَوْجُها عَنْها راضٍ دَخَلَتِ الْجَنَّةَ؛

هر زنى، از دنيا برود و شوهرش از او راضى باشد، به بهشت مى ‏رود.              نهج الفصاحه، ح ۱۰۲۲

۱۵- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : اِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ المُؤمِنَ وَ يُحِبُّ اَهْلَهُ وَوُلْدَهُ وَ اَحَبُّ شَى‏ءٍ اِلَى اللّه‏ِ تَعالى اَنيَرَى الرَّجُلَ مَعَ امَرأَتِهِ و وُلْدِهِ عَلى مائِدَةٍ يَأكُلونَ فَاِذَ ا اجتَمَعوا عَلَيْها نَظَرَ اِلَيْهِم بِالرَّحْمَةِ لَهُمْ فَيَغْفِرُ لَهُم قَبْلَ اَن يَتَفَرّقُوا مِنْ مَوْضِعِهِم ؛

خداوند، مؤمن و خانواده و فرزندانش را دوست دارد. محبوب‏ترين چيز نزد خداوند آن است كه مرد را با زن و فرزندانش بر سفره‏ اى ببيند كه از آن غذا مى ‏خورند. پس در آن هنگام كه بر سفره گرد آيند، به آنها نگاهى مهربانانه مى ‏كند و آنها را پيش از آن‏كه از جاى خود متفرق شوند، مى‏ آمرزد.                 تنبيه الغافلين ، ص ۳۴۳، ح ۴۹۸

۱۶- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : يَجِبُ عَلَى الرَّجُلِ لاِمْرَأَتِهِ ما يَجِبُ لَهُ عَلَيْها، اَن يَتَزَيَّنَ لَها كَما تَتَزَيَّنُ لَهُ فى غَيرِ مَأثَمٍ ؛

همان حقوقى كه لازم است مرد در رابطه با همسر خود رعايت كند، بر زن نيز لازم است، اين‏كه شوهر، خود را براى همسر خويش آراسته كند؛ همان‏گونه كه زن، خود را درغير گناه براى همسر خويش آراسته مى‏ كند.              الفردوس ، ج ۵، ص ۵۲۱ ، ح ۸۹۵۳

۱۷- امام صادق عليه‏ السلام : لا غِنى بِالزَّوجِ عَنْ ثَلاثَةِ اَشْياءَ فيما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ زَوْجَتِهِ وَ هِى الْمُوافَقَةُ لِيَجْتَلِبَ بِها مُوافَقَـتَها وَ مَحَبَّتَها وَ هَواها وَ حُسْنُ خُلُقِهِ مَعَها وَ اِسْتِعْمالُهُ اسْتِمالَةَ قَلْبِها بِالْهَيْئَةِ الْحَسَنَةِ فى عَيْنِها وَ تَوسِعَتِهِ عَلَيْها ؛

شوهر در رابطه با همسرش از سه چيز بى‏نياز نيست: سازگارى كه با آن، سازگارى ومحبت و عشق زن را به خود جلب كند و خوش اخلاقى با او و دلبرى از او با آراستن خود براى وى و فراهم آوردن امكانات رفاهى او.                  تحف العقول ، ص ۳۲۳

۱۸- امام على عليه‏ السلام : فَوَ اللّه‏ِ ما اَغْضَبْتُها و لا اَكْرَهْتُها عَلى اَمْرٍ حَتّى قَبَضَهَا اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ اِلَيْهِ و لا اَغضَبَتْنى و لا عَصَتْ لى اَمرا و لَقَد كُنْتُ اَ نْظُرُ اِلَيْها فَتَنكَشِفُ عَنِّى الهُمومُ وَالاَحزانُ ؛

به خدا سوگند كه هرگز بر فاطمه عليه السلام غضب نكردم و او را به كارى مجبور نساختم، تا آن‏كه خداوند عزّوجلّ او را به نزد خويش بُرد و او نيز مرا خشمگين نساخت و هرگز برخلاف خواست من عمل نكرد و من هرگاه به او نگاه مى‏ كردم، غصّه‏ ها و اندوه هايم برطرف مى ‏شد.            كشف الغمّة ، ج ۱، ص ۳۶۳

۱۹- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : مَنْ اُعْطِىَ لَهُ خَمْسا لَمْ يَكُن لَهُ عُذرٌ فى تَركِ عَمَلِ الآخِرَةِ: زَوْجَةٌ صالِحَةٌ تُعينُهُ عَلى اَمرِ دُنْياهُ و آخِرَتِهِ و بَنونَ اَبرارٌ و مَعيشَةٌ فى بَلَدِهِ و حُسنُ خُلقٍ يُدارى بِهِ النّاسَ و حُبُ اَهل بَيتى؛

به هر كس پنج چيز داده شد، بهانه‏ اى در ترك كار آخرت ندارد: زنى شايسته كه او را درامور دنيا و آخرتش يارى كند، فرزندانى خوب، امكاناتى در شهر خود و اخلاقى خوب كه با آن، با مردم مدارا كند و دوستى خاندان من.          الدعوات ، ص ۴۰، ح ۹۷

۲۰- امام على عليه‏ السلام : تَغَرَّبْ عَنِ الاَْوْطانِ فى طَلَبِ الْعُلى وَ سافِرْ فَفِى الاَْسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ:تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اكْتِسابُ مَعيشَةٍ وَ عِلْمٌ وَ آدابٌ وَ صُحْبَةُ ماجِدٍ؛

براى كسب مجد و عظمت از وطن خود دور شو و سفر كن، كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف شدن اندوه، به ‏دست آوردن روزى، و دانش و آداب زندگى و هم‏نشينى با بزرگان.                مستدرك الوسائل، ج ۸ ، ص ۱۱۵،ح ۹۱۹۹

۲۱- امام سجاد عليه‏ السلام : اَ لْقَوْلُ الْحَسَنُ يُثْرِى الْمالَ وَ يُنْمِى الرِّزْقَ وَ يُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ وَ يُحَبِّبُ اِلَى الاَْهْلِ وَ يُدْخِلُ الْجَنَّةَ؛

گفتار نيك، ثروت را زياد و روزى را فراوان مى‏ كند، مرگ را به تأخير مى‏ اندازد، انسانرا در خانواده محبوب مى‏ كند و به بهشت وارد مى‏ نمايد.                    خصال، ص ۳۱۷، ح ۱۰۰

۲۲- امام على عليه‏ السلام : اَلاْنْصافُ يَرْفَعُ الْخِلافَ وَ يوجِبُ الاْيتِلافَ؛

انصاف، اختلافات را از بين مى ‏برد و باعث الفت و همبستگى مى ‏شود.            غررالحكم، ح ۱۷۰۲

۲۳- امام صادق عليه‏ السلام : اِنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وَ تَعالى غَيورٌ وَ يُحِبُّ كُلَّ غَيورٍ وَ لِغَيْرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ ظاهِرَها وَ باطِنَها؛

خداوند تبارك و تعالى با غيرت است و هر با غيرتى را دوست دارد و از غيرتمندى اوست كه زشتى ‏ها را از پيدا و ناپيدا، حرام فرموده است.             كافى، ج ۵ ، ص ۵۳۵، ح ۱

۲۴- امام على عليه‏ السلام : ايّاكَ وَ التَّغايُرَ فى غَيْرِ مَوْضِعِ غَيْرَةٍ فَاِنَّ ذلِكَ يَدْعُو الصَّحيحَةَ مِنْهُنَّ اِلَى السَّقَمِ وَلكن اَحْكِمْ اَمْرَهُنَّ فَاِنْ رَأَيْتَ ذَنْبا فَعاجِلِ النَّـكيرَ عَلَى الْكَبيرِ وَ الصَّغيرِ وَايّاكَ اَنْ تُعاقِبَ فَتَعْظُمَ الذَّنْبُ وَ تُهَوَّنَ الْعَتْبُ ؛

از غيرت نابه ‏جا بپرهيز؛ چرا كه اين كار، زنان درستكار را به لغزش مى‏ كشانَد؛ اما بركارزنان، نظارت داشته باش و هرگاه گناهى از آنان ديدى، چه بزرگ و چه كوچك، ازطريق نشان دادن ناخشنودى خويش، با آن برخورد كن و از مجازات كردن بپرهيز، چراكه گناه، بزرگ و تذكّر، كم اثر مى‏ گردد.           تحف العقول، ص ۸۷

۲۵- امام صادق عليه‏ السلام : بِرُّوا آباءَكُمْ يَبِرَّكُمْ اَبْناؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤُكُمْ ؛

به پدر و مادر خود نيكى كنيد، تا فرزندانتان به شما نيكى كنند و نسبت به زنان مردم پاكدامن باشيد، تا زنانتان پاكدامن باشند.  كافى ، ج ۵، ص ۵۵۴ ، ح ۵

۲۶- امام هادى عليه‏ السلام : اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَديمةَ وَ يُحِلُّ الْعُقْدَةَ الْوَثيقَةَ وَ اَقَلُّ مافيهِ اَنْتَـكونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ وَ الْمُغالَبَةُ أمتَنُ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ ؛

بگو مگو، دوستى طولانى را از بين مىبَرد و رابطه محكم را به جدايى مى‏كشاند وكمترين اثر بگو مگو اين است كه هر كدام از دو طرف، مى‏خواهد بر ديگرى پيروز شود وهمين در پى پيروزى بودن، مهم‏ترين عامل قطع رابطه است.        نزهة الناظر، ص ۱۳۹، ح ۱۱

۲۷- امام على عليه‏ السلام : ثَلاثٌ لايَهْنَأُ لِصاحِبِهِنَّ عَيْشٌ: اَلْحِقْدُ وَ الْحَسَدُ وَ سُوءُ الْخُلْقِ ؛

سه چيز است كه هر كس داشته باشد، زندگى بر او شيرين نيست: كينه و حسد و بد اخلاقى.             غررالحكم ، ح ۴۶۶۳

۲۸- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : لا يَحِلُّ لاِِمْرَاَةٍ اَنْ تَنامَ حَتّى تَعْرِضَ نَفْسَها عَلى زَوْجِها تَخْلَعُ ثيابَها وَ تَدْخُلُ مَعَهُ فى لِحافِهِ فَـتُلْزِقُ جِلْدَها بِجِلْدِهِ، فَاِذا فَعَلَتْ ذلِكَ فَقَدْعَرَضَتْ نَفْسَها؛

هيچ زنى پيش از آن‏كه، خود را در اختيار شوهرش قرار دهد يعنى لباسش را درآورد و با او به بستر برود و خود را به او بچسباند، حق ندارد بخوابد، وقتى چنين كرد در واقع خود را در اختيار شوهرش قرار داده است.          مكارم الاخلاق، ص ۲۳۸

۲۹- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : اِلا اِنَّ خَيْرَ الرِّجالِ مَنْ كان بَطى‏ءَ الْغَضَبِ سَريعَ الرِّضا وَ شَرَّ الرِّجا لِمَنْ كانَ سَريعَ الْغَضَبِ بَطى‏ءَ الرِّضا؛

بدانيد كه بهترين انسان‏ها كسانى هستند كه دير به خشم آيند و زود راضى شوند وبدترين انسان‏ها كسانى هستند كه زود به خشم آيند و دير راضى شوند.            نهج الفصاحه ، ح ۴۶۹

۳۰- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : اِذا اَرادَ اللّه‏ُ بِاَهْلِ بَيْتٍ خَيْرافَقَّهَهُمْ فِى الدّينِ وَ وَقَّرَ صَغيرُهُمْ كَبيرَهُمْ وَ رَزَقَهُمُ الرِّفْقَ فى مَعيشَتِهِمْ وَ الْقَصْدَ فى نَفَقاتِهِم وَ بَصَّرَهُمْ عُيُوبَهُمْ فَيَتُوبُوا مِنْها وَاِذا اَرادَ بِهِمْ غَيْرَ ذلِكَ تَرَكَهُمْ هَمَلاً؛

هرگاه خداوند براى خانواده ‏اى خير بخواهد، آنان را در دين دانا مى ‏كند، كوچك‏ترها بزرگ‏ترهايشان را احترام مى ‏نمايند، مدارا در زندگى و ميانه ‏روى در خرج كردن را روزيشان مى ‏نمايد و به عيوبشان آگاهشان مى‏سازد، تا آنها را برطرف كنند و اگر براى آنان جز اين بخواهد، به‏ خودشان واگذارشان می‏نمايد.             نهج الفصاحه، ح ۱۴۷

۳۱- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله: مَنْ كانَ لَهُ امْرَاَةٌ تُؤذيهِ لَمْ يَقْبَلِ اللّه‏ُ صَلاتَها وَ لا حَسَنةً مِنْ عَمَلِها حَتّى تُعينَهُ وَ تُرضيَهُ وَ اِنْ صامَتِ الدَّهرَ وَ قامَتِ اللَّيْلَ وَ اَعْتَقَتِ الرِّقابَ وَ اَ نْفَقَتِ الاَْمْوالَ فىسَبيلِ اللّه‏ِ وَ كانَتْ اَوَّلَ مَنْ يَرِدُ النّارَ ثُمَّ قالَ و عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذلِكَ الوِزْرِ وَ الْعَذابِ اِذاكانَ لَها مُؤذيا ظالِما ؛

هر زنى، كه شوهرش را آزار دهد، اگر تمام عمرش را روزه بگيرد و شب‏ها عبادت كند و بنده ‏ها آزاد نمايد و مال‏ها در راه خدا انفاق كند، خداوند هيچ نماز و كار نيكى را از اونمى ‏پذيرد، تا آن‏گاه كه به شوهرش كمك كند و او را از خود راضى نمايد وگرنه آن زن اولين كسى است كه به جهنم مى‏رود. سپس فرمودند: مرد هم اگر همسر خود را اذيت كند يا به او ظلم نمايد، چنين گناه و عذابى خواهد داشت. ثواب الاعمال ، ص ۳۳۵، ح ۱

۳۲- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : اِنَّ خَيْرَ نِسائِكُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفيفَةُ، الْعَزيزَةُ فى اَهْلِهَا، الذَّليلَةُ مَعَ بَعْلِهَا، الْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوْجِها، اَلْحِصانُ عَلى غَيْرِهِ الَّتى تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطيعُ اَمْرَهُ وَ اِذاخَلابِها بَذَلَت لَهُ ما يُريدُ مِنها ؛

بهترين زنانتان، زن زايا، بسيار مهربان و پاكدامن است كه نزد خويشاوندان خود عزيزباشد و در برابر شوهرش فروتن و مطيع، خود را براى شوهرش بيارايد و از غيراو بپوشاند، سخن شوهرش را بشنود و فرمان او را اطاعت نمايد و چون شوهرش با او خلوت كند، خود را در اختيار او قرار دهد.                      كافى، ج ۵ ، ص ۳۲۴، ح ۱

۳۳- امام على عليه‏ السلام : لَو اَنَّ السَّماواتِ وَ الاَرْضَ كانَتا عَلى عَبْدٍ رَتْقا ثُمَّ اتَّقَى اللّه‏َ لَجَعَلَ اللّه‏ُ لَهُ مِنهُما مَخرَجا و رَزَقَهُ مِن حَيْثُ لا يَحتَسِبُ؛

اگر درهاى آسمان‏ها و زمين بر روى انسانى بسته باشند و او تقواى الهى پيشه كند،خداوند، راه گشايشى در آنها براى او فراهم مى‏كند و از جايى كه گمان ندارد، روزى‏اش مى‏دهد.            غررالحكم، ح ۷۵۹۹

۳۴- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : مِنْ سَعادَةِ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ الزَّوْجَةُ الصّالِحَةُ وَ الْمَسْكَنُ الْواسِعُ وَ الْمَرْكَبُ الْبَهىُّ وَ الْوَلَدُ الصّالِحُ؛

از خوشبختى مرد مسلمان، داشتن همسرى شايسته، خانه ‏اى بزرگ، وسيله ‏اى راحت براى سوارى و فرزند خوب است.        بحارالأنوار، ج ۷۶، ص ۱۵۵، ح ۳۵

۳۵- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : نَظَرُ الْوَلَدِ اِلى والِدَيْهِ حُبّا لَهُما عِبادَةٌ ؛

نگاه محبّت ‏آميز فرزند به پدر و مادرش، عبادت است.              تحف العقول ، ص ۴۶

۳۶امام صادق عليه‏ السلام : عَنْ اَبى وَلاّدٍ الْحَنّاطِ قالَ: سَاَلْتُ اَبا عَبْدِاللّه‏ِ عليه‏ السلام عَنْ قَوْلِ اللّه‏ِ:«وَ بِالْوالِدَيْنِ اِحْسانا» فَقالَ: اَلاِحْسانُ اَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُما وَ لا تُكَلِّفَهُما انْ يَسْألاكَ شَيْئا هُما يَحْتاجانِ اِلَيْهِ؛

ابى ولاّد مى‏ گويد: معناى آيه «به پدر و مادرتان نيكى كنيد» را از امام صادق عليه‏ السلام پرسيدم، فرمودند: نيكى به پدر و مادر اين است كه رفتارت را با آنها نيكوكنى و مجبورشان نكنى تا چيزى كه نياز دارند از تو بخواهند (يعنى قبل ازدرخواست آنان، نيازشان را برطرف كنى).                    بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۷۹، ح ۷۸

۳۷- امام صادق عليه‏ السلام : خَيْرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتِى الَّذينَ لا يَتَطاوَلونَ عَلى اَهليهِم و يَحِنُّونَ عَلَيهِم وَ لا يَظلِمونَهُم ؛

بهترين مردان امّت من كسانى هستند كه نسبت به خانواده خود خشن نباشند،اهانت نكنند، دلسوزشان باشند و به آنان ظلم ننمايند. مكارم الاخلاق ، ص ۲۱۶

۳۸- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ كَدُعاءِ النَّبىِّ لاُِمَّتِهِ ، دُعاءُ الوالِدَةِ يُفْضى اِلَى الحِجابِ؛

دعاى پدر براى فرزندش، همانند دعاى پيامبر براى امّتش است.دعاى مادر از موانع اجابت دعا، مى ‏گذرد.                 مشكاة الانوار، ص ۲۸۲؛ ربيع الابرار ، ج ۲،ص ۲۲۵

۳۹- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : وَ نِساءٌ كاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمائِلَةِ لايَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلايَجِدْنَ ريحَها وَ اِنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِنْ مَسيرَةِ كَذا وَكَذا؛

(در آينده) زنانى پيدا مى‏شوند كه در عين پوشيدگى برهنه‏ اند (لباس‏هاى بدن نما وجوراب‏هاى نازك مى ‏پوشند) هوسباز و دلفريب مى ‏باشند، موهاى خود را طورى آرايش مى ‏كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى ‏كند. اينان داخل بهشت نمی‏شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى ‏كنند، با اين‏كه بوى بهشت از راه بسيار دور استشمام مى‏ شود.               صحيح مسلم، ج ۳، ص ۱۶۸۰، ح ۲۱۲۸

۴۰- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : اَلمُؤمِنُ يَأكُلُ بِشَهْوَةِ اَهلِهِ، اَلمُنافِقُ يَأكُلُ اَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ ؛

انسان با ايمان به ميل و رغبت خانواده‏ اش غذا مى‏خورد، ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ‏اش تحميل مى‏كند.     كافى ، ج ۴، ص ۱۲، ح ۶

کلمات کلیدی مطلب الگوی خانواده: الگوی خانواده,خانواده,زن ,شیوه رفتار در خ,مذهبی,کتاب ,نویسنده ,
 
 

                     نظرات

   کانال سایت در تلگرام    صفحه ما در VK   صفحه ما در فیسنما   صفحه ما در اینستاگرام